חיפוש באתר
לימודים - מועדפים הוסף למועדפים פורום לימודים פורום לימודים - יצירת קשר יצירת קשר רוצה שנציגי המכללות יתקשרו אליי:
Limoodim.co.il
פורטל לימודים
 
כל המידע על לימודים בישראל - מבגרויות, פסיכומטרי ועד התואר השני
מסלולי לימודים ועוד
לקויות למידה לימודי משפטים
לימודים - לקויות למידה לימודים - משפטים
לימודי הוראה לימודי אדריכלות
לימודים - הוראה לימודים - אדריכלות
לימודי קולנוע מנהל עסקים
לימודים - קולנוע לימודים - מנהל עסקים
לימודי פסיכולוגיה סטודנטים
לימודים - פסיכולוגיה לימודים - סטודנטים
לימודי עיצוב לימודי הנדסה
לימודים - עיצוב לימודים - הנדסה
לימודי שוק ההון לימודי רפואה
לימודים - שוק ההון לימודים - רפואה
בגרויות פסיכומטרי אנגלית

לימודי הנדסה תעשייה וניהול-כל מה שלא ידעת ולא העזת לשאול

לימודים >> לימודי הנדסה תעשייה וניהול-כל מה שלא ידעת ולא העזת לשאול
לימודי הנדסה - מידע נוסף
 

בשנים האחרונות נדמה כי לימודי הנדסת תעשייה וניהול תופסים תאוצה בעולם האקדמי וממצבים עצמם כאחד התחומים הפופולאריים – הן בקרב המוסדות השונים המציעים תואר בתחום, והן בקרב המועמדים ללימודים המגלים עניין רב באחות "הרכה" במשפחת ההנדסות.

דווקא על רקע זה, גוברים הקולות הטוענים כי הנהירה אחר לימודי הנדסת תעשייה אינם אלא "טרנד חולף שאין להתרגש ממנו". המקטרגים טוענים כי בעוד שבטלוויזיה תוכניות כמו "סיינפלד" יכולות להרשות לעצמן להתהדר בהגדרה "תוכנית על לא-כלום", כשזה מגיע ללימודים אקדמיים – בחירה "תואר בלא-כלום" היא תחילתה של דרך שסופה במפח-נפש לסטודנט.

אך האומנם אלו פני הדברים? בחינה מקיפה של מסלולי הלימוד בהנדסת תעשייה וניהול מגלה שהם טומנים בחובם יתרונות רבים לבוחרים להצטרף לשורותיהם.

 

הנדסת תעשייה וניהול – תחום דעת עם אחיזה במציאות

אם תערכו סקר אקראי בקרב תלמידי שנה א' להנדסת תעשייה וניהול ותבקשו מהם להסביר מה מהות המקצוע שבחרו – סביר להניח שתיתקלו במבטים מבולבלים. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שברוב תחומי הלימוד המסורתיים, ברורה הזיקה בין היקף הלימודים לעתיד המקצועי בתחום: מי שלומד משפטים רוצה להיות עורך-דין, ומי שלומד רפואה חולם על היום שבו יחבוש סטטוסקופ על כתפיו. אם כך – מי בוחר ללמוד הנדסת תעשייה וניהול?

 

ובכן, האבחנה הנפוצה בחוגים המקצועיים טוענת שמהנדסי תעשייה הם "פותרי בעיות".  הנדסת התעשייה התפתחה במרוצת מאה השנים האחרונות בעקבות הצורך לחקור תהליכי עבודה ולמצוא את האיזון העדין, שבו ממצים ממשאבי הפתיחה את התפוקה המקסימלית, תוך לקיחה בחשבון של הגורמים השונים המשפיעים על סביבת העבודה – החל מנוחות העבודה של פועלים בקו הייצור, דרך ההשפעה של אופני המימון השונים של פירמה, וכלה בתרומה של מערכות מידע לסיוע בתיכנון, פיקוח וניהול של תהליכים שונים בסביבה העסקית.

למעשה, האבות המייסדים של הנדסת התעשייה התייסרו מכך שמנהלים מקבלים החלטות על סמך תחושות בטן בלבד (באופן אירוני לאור הטענות המופנות כיום לתחום ע"י הסקפטיים). לכן, הם  ביקשו לבסס גישות אנליטיות שיסייעו להם לקבל את ההחלטה שתהיה לא רק רלוונטית, אלא גם נבונה כלכלית ומגובה בטיעונים מדעיים.

 

גישה זו מנחה גם כיום את תוכנית הלימודים בהנדסת תעשייה וניהול. מהנדסי תעשייה זקוקים לבסיס ריאלי חזק, ולכן הסמסטרים הראשונים ללימודים מוקדשים לקורסי יסוד במדעים מדוייקים (כמחצית משעות הלימוד בשלושת הסמסטרים הראשונים ללימודים מוקדשים לקורסים במתמטיקה!). לצד זאת, כמי שעתידם להשתלב בעולם העסקי הדינמי של ימינו, מרחיבים הסטודנטים בשנים הראשונות של לימודי הנדסת תעשייה וניהול את אופקיהם וזוכים לטעימה במגוון של תחומים נוספים – מדעי המחשב, כלכלה, חשבונאות ומימון, עיצוב הנדסי ממוחשב ועוד רבים.

 

ומה לומדים בהנדסת תעשייה וניהול, ששונה מתארים אחרים?

לב ליבם של לימודי הנדסת תעשייה וניהול הוא בקורסים של השנתיים האחרונות בתואר. בשלב זה של הלימודים, רכש הסטודנט להנדסת תעשייה מגוון של כלים אנליטיים והתנסה בפיתרון בעיות הנדסיות מתחומים שונים (תכנון עיבוד של מוצרים מתכתיים, ניתוח מעגלים חשמליים, בחירה בין אלטרנטיבות למימון פרוייקט הנדסי, ותכנון בסיסי נתונים למערכות מידע).

 

בשלב זה מתחילה ההתמקדות בליבה המקצועית של הנדסת התעשייה, כשהמטרה היא ליצוק תוכן בשני מוקדי העיסוק של מהנדסי תעשייה – תפ"י (תכנון ופיקוח על הייצור) ומערכות מידע. מהנדסי תפ"י עוסקים בתחומים הקלאסיים שמטרידים כל עסק – איך לנהל את המלאי? כמה לייצר? איך למנוע בזבוז של חומרי גלם? איך בוחנים יעילות של עובדים? איך מתכננים מפעל מבפנים? כיצד מפקחים על קצב ההתקדמות של פרוייקט? איך מוודאים שמערכות שינוע – בתוך החברה עצמה, וממנה אל הלקוחות – תתפקד במקסימום תועלת ומינימום עלות? מדובר בשאלות קריטיות לכל חברה שמתפקדת בסביבה התחרותית של ימינו.

הכובע השני של הנדסת תעשייה וניהול מחבר את הסטודנטים לעולם ההייטק - במסגרתו הם מתוודעים לעולם מערכות המידע והאינטרנט, לומדים כיצד לזהות הזדמנויות לשיפור תהליכי עבודה באמצעות מערכות מידע ולאפיין את המערכות הללו, מעיצוב בסיס הנתונים שלהן ועד לבחירת צבע הרקע של החלון.

 

בשונה משאר ההנדסות, הנדסת התעשייה אמונה על תיכנון של מערכות שמעורבים בהן לא רק מחשבים ומכונות, אלא גם אנשים. לכן, במסגרת ההכשרה של מהנדס התעשייה, הוא זוכה לקבל גם קורסים בפסיכולוגיה ארגונית, בהיבטים פסיכו-קוגניטיביים של עבודה ובניהול המשאב האנושי, מתוך אמונה שהגורם האנושי הוא זה שמניע, בסופו של יום, את גלגלי העסק.

מתוך אותה ראיית-עולם, מעוגן בתוכנית הלימודים בהנדסת תעשייה (באוניברסיטאות) מקום של כבוד לקורסי בחירה במדעי הרוח. זאת, כדי שמהנדס התעשייה שיסיים את לימודיו יהיה רחב-אופקים (לא רק בהיכרותו עם אינטגרלים), ובעל יכולת לשאוב רעיונות מאסכולות שונות ולתרגם אותם לצרכיו.

 

סיכום (או: היום שאחרי סיום לימודי הנדסת תעשייה וניהול)

לימודי הנדסת תעשייה וניהול מספקים שילוב ייחודי של ראייה רוחבית-מערכתית, לצד צלילה לעומק ניתוחי. לכן, אין זה מפתיע שסקרי עבודה שבוצעו מראים שהביקוש למהנדסי תעשייה נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה מתמדת. היתרון המרכזי של הלימודים, שעשויים להיראות סיזיפיים לעתים, הוא שבוגר התואר יוצא עם ידע מקצועי שיכול להיות לו לעזר במגוון רחב מאוד של תפקידים ושל מקומות תעסוקה. כל עוד מוסדות הלימוד יישמרו מהיסחפות אחרי "הטרנדים של השוק", נראה כי הנדסת תעשייה וניהול תהיה כוכב עולה בשמיים האקדמיים.

 

 
לימודים ימים פתוחים לימודים באינטרנט פורום לימודים צור קשר מפת אתר  קידום אתרים
כל הזכויות לתכני אתר זה, שמורות לבעלי פורטל Limoodim.co.il.
לייבסיטי - בניית אתרים